Indtil for 2 år siden havde jeg altid min speedlight med – og jeg brugte den. Hvis ikke ved hvert shoot, så tæt på hvert shoot indendøre. En speedlight er en flash jeg sætter på mit kamera – drejer flashen bagud, så den kaster lys på bagvæggen, som jeg så låner til mit billede. Sådan gjorde jeg i mange år.
Men jeg var nysgerrig på at kunne droppe den – at kunne arbejde så stærkt med mit kamera og det lys som var til rådighed, at jeg kunne skyde ud fra det.
Hvorfor?
Fordi der ved naturlys kommer mange flere nuancer….. i skyggerne på huden, i rummet og historien i billedet blir mere autentisk…for er der mørkt udenfor kan det ses….er vi i en kælder kan det ses – vælter lyset ind af et vindue kan det ses. Og det kan det faktisk ikke på samme måde når jeg bruger flash….her lyses rummet op i større eller mindre grad og jeg får et lyst, skarpt billede.
Og det gør jeg ikke altid, når jeg arbejder, som jeg gør idag…udelukkende med det lys som er til rådighed. Altså får et lyst knivskarpt billede. Her blir billederne ofte lidt mere grovkornede og lidt mørkere, – men alt efter lysets tilstedvær laver jeg også skarpe, klare billeder i naturlys…..Men det er det jeg er vild med……spændvidden, forskelligheden. Jeg synes billederne rummer en større poesi, og faktisk får et mere analogt udtryk…..som i gamle dage.
Det skal nævnes, at det selvfølgelig afhænger rigtig meget af hvilket udstyr der arbejdes med. I samme forbindelse opgraderede jeg mit kamera – jeg købte et kamerahus som arbejder rigtig godt i meget lidt lys ( dvs kan arbejde under meget høj ISO)
Alligevel har det krævet SÅ meget mod at komme der til….at slippe mit lille “lånelys”.
Jeg vil vise nogle eksempler på det jeg beskriver:
Dette billede er taget MED speedlight:
Et dejligt skud af Vilbert og hans mor i en hyggestund. Det er lyst, det er skarpt…og det ser faktisk ud somom det er taget i et studie. Det er det ikke.
Dette billede er taget UDEN speedlight:
Charlie sidder i mørket og spiller på sin Ipad inden sengetid. havde jeg brugt speedligth her, var hele fortællingen om at det var aften, gået tabt.
Dette billede er taget MED speedlight:
Ollie og Mor i stuen – super vellykket med speedligth, men det blir mere fladt – selvom det er knivskarpt.
Dette billede er taget UDEN speedlight
Sophia og Mor i stuen i Decemberlys. Billedet er grovkornet, men har for mig meget mere dybde end ovenstående. Og det handler ikke om den emotionelle dybde ml. mor og barn – men om dybden i billedet, i rummet, i aftstandende. LÆg fx. mærke til skyggerne fra dukkehuset bag dem og lyset og skyggerne i Sophias ansigt.
Dette billeder er taget UDEN speedlight:
Her sidder Marie i en papkasse – lidt lys rammer hende fra et hul øverst….det ville vi ikke have fået øje på, hvis jeg havde lyst billedet helt op med hjælp fra en speedlight. Selv de små knopper på knæet, som vi alle kender…kaster bittesmå skygger og er med til at give stoflighed til motivet.
Dette billede er taget UDEN speedlight
Magne i eftermiddagslyset der rammer ham i den ellers lidt mørke stue. Bemærk lyset på hans hud, hvordan det indrammer ham og nærmest tegner hans krop op – havde jeg brugt min speedlight her – ville al denne skønhed ikke være synlig.
SÅ derfor er det SLUT med mit “lånelys”…….og jeres billeder er både knivskarpe og grovkornede – alt efter hvor vi er i fht lyset når jeg arbejder.
Kærlig hilsen
Frederikke
Leave a reply